راکدترین واحدهای کشور شرکت های آموزشی هستند

عنوان 20- تسریع پروژه های دانش بنیان با بسته 15 هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار دارد. در این بسته سیاستگذار با انعقاد قراردادهایی مانند سرمایه گذاری، ضمانت، تامین مالی، سازماندهی بازار و … ارزش بازار ایجاد شده توسط این بسته را ارزیابی می کند.

تخصیص بودجه 15 ساله برای تسریع اقتصاد دانش بنیان علیرغم تصویب قانون حمایت از بنگاه ها و موسسات دانش و کسب و کار نوآوری و اختراعات، اگرچه 13 سال از آن می گذرد، اما اقتصاد در ایران همچنان ادامه دارد. در مراحل اولیه و سهم این بخش در اقتصاد کشور هنوز اندک است و بر اساس برآوردها بین 1.5 تا 2 درصد است. در این زمینه وزیر صمت با اشاره به افشای تفاهم نامه بسته مقاومت دانش بنیان، ارزش این بسته را 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و آن را اولین گام برای تسریع در طرح های دانش بنیان دانست.

به گفته عباس علی آبادی، با کمک این بسته می توان مشکلات مربوط به شرکت های دانش بنیان را حل کرد که در نهایت به نفع مردم خواهد بود. وزیر صمت همچنین بیان کرد: این بسته تمام پول نیست، ضمانت و غیره است که ارزش کل آن به بیش از 13 هزار تومان می رسد. به گفته وی، از محل منابع شرکت های بزرگ، درآمد شرکت های بزرگ و همچنین از محل منابع تعیین شده در قانون تامین می شود و زمان استفاده از آن تا پایان سال است. وزیر صمت همچنین اعلام کرد که برای این منظور سامانه ای طراحی شده است که شرکت های آگاه می توانند در آن سامانه ثبت نام و شرایط خود را اعلام کنند و از این تسهیلات استفاده کنند.

ایجاد هلدینگ های دانش، ایجاد کنسرسیوم های صادراتی برای صادرات محصولات علمی، تمرکز متولیان، هدایت صحیح ابزارهای پرداخت و ساماندهی فروش و بازاریابی از جمله راهکارهاست. تقویت اقتصاد علمی و کنار گذاشتن صنعت علمی از محیط گلخانه ای و در مسیر تقویت صنعت. حال سوال اینجاست که آیا این بسته 15 نفره به تقویت اقتصاد و صنعت دانش و افزایش سهم این بخش در اقتصاد منجر می شود؟

هشدار در مورد خروج وسایل پرداخت به مبانی دانش

تحقیقات نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر سرمایه‌های مبتنی بر نهادهای علمی رو به افزایش است. اما به نظر می رسد این اشیا به دلایل مختلف از جاده اصلی منحرف شده و نتوانسته اند سرعت اقتصاد را افزایش دهند. بر اساس آمارهای موجود، در دو سال گذشته گزینه های پرداخت سیستم بانکی 5.3 برابر شده است. طی دو ماهه نخست امسال به 738 بنگاه علمی در قالب 2 هزار و 373 شیء معادل 19 هزار و 370 میلیارد تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 85 درصد افزایش داشته است. اما بر اساس محاسبات مرکز پژوهش های مجمع، مشخص شده است که درآمد بنگاه های علمی در سال 1392 تنها 200 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 1397 به 60 هزار تومان و در سال 1398 به 64 هزار تومان رسیده است.

همچنین درآمد شرکت های آگاه در حوزه های مختلف فناوری در سال 1388 به 200 هزار تومان، در سال 1400 به 300 میلیارد تومان و در پایان دی ماه 1401 به 400 هزار تومان رسید. در آن زمان این مرکز برآورد کرد که اگر روند درآمدزایی شرکت های علمی در سه ماهه آخر سال 1401 معادل 9 ماه باشد، درآمد این شرکت ها به بیش از 500 هزار میلیارد تومان می رسد.

فقدان تکنولوژی تولید

عدم رعایت قوانین مرتبط با اقتصاد دانش بنیان و اتلاف منابع بخشی از دلایل توسعه این بخش از اقتصاد است. این در حالی است که سهم فناوری و دانش در صنایع و تولید کشور کم است و بسیاری از صنایع با پایان خطوط تولید مواجه هستند. بر اساس بررسی های انجام شده، صنعت ایران به طور متوسط ​​40 درصد از صنعت جهان عقب است و برای جبران این عقب ماندگی باید اقتصاد دانش بنیان را تقویت کرد و با صنعت و تولید این کشور پیوند داد.

بررسی ساختار صادرات صنعتی ایران و سهم محصولات ایرانی در کل حجم صادرات صنعتی در سال 2019 نشان می دهد که در سال جاری بیش از 54 درصد صادرات صنعتی ایران را محصولات مرتبط با منبع و تنها حدود 0.5 درصد از صادرات صنعتی ایران تشکیل می دهند. صادرات محصولات با فناوری پیشرفته است اما حدود 32.5 درصد از صادرات صنعتی ایران به محصولات با فناوری متوسط ​​تعلق دارد. بر این اساس می توان گفت که حدود 33 درصد از صادرات صنعتی ایران را صادرات محصولات فناوری متوسط ​​و پیشرفته تشکیل می دهد. طبیعتاً باقیمانده صادرات صنعتی ایران (حدود 13 درصد) مربوط به صادرات محصولات با فناوری پایین است و تقویت اقتصاد دانش بنیان و ارتباط با صنعت می تواند منجر به افزایش سهم این بخش شود. از اقتصاد

پایگاه های دانش پایدار

در اولین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، عباس علی آبادی وزیر حراست کل شرکت های دانش بنیان را به حدود 9000 شرکت معرفی کرد که کمتر از 70 درصد آنها بیش از 5 میلیون یورو فروش داشته اند. . 100 کارگر با این حال وزیر صامت معتقد است بر اساس رتبه بندی های جهانی، کارایی شرکت ها خوب بوده است.

به گفته وی، رشد شرکت های دانش بنیان در کشور در قالب شرکت های کوچک بوده است، اما شرکت های بزرگی مانند فولاد در حوزه تولید بیشتر فعال هستند. توسعه سکوی شهرهای صنعتی از طریق تشکیل خوشه ها و غیره، تامین آب صنعت، جایگزینی خودروهای برقی، توسعه استفاده از سوخت های پاک و تجدیدپذیر، توسعه اکتشاف و اکتشاف مواد معدنی، توسعه صادرات فنی و مهندسی خدمات و علی آبادی به نقش موسسات دانش در اقتصاد بخش معدن اشاره و در ارتباط با فکری شدن مواد معدنی و صنعت معدن اظهار داشت: روش های نوآورانه و بدیع در معدن در دنیا وجود دارد.

بنابراین ما نیز در تلاش هستیم تا از فناوری های نوین در حوزه معدن برای افزایش بهره وری نیروی کار استفاده کنیم. به گفته وی، کمتر از 5 درصد مناطق کشور در حوزه معدن فعال هستند. وی در خصوص اکتشاف معادن توسط شرکت های دانش پذیر گفت: در این زمینه از شرکت های دانش پذیر دعوت شده است تا حضور خود را پررنگ تر کنند. بنابراین سعی می کنیم آنها را به سمت حرکت های نیازمحور هدایت کنیم. وزیر صامت همچنین به بی ثباتی مدیریت در سطوح مختلف وزارتخانه، ناسازگاری فرآیندها و ساختارها با جهش تولید از جمله مشکل توزیع ارز یا چند دوره، عدم مدیریت واحدهای تولیدی، عدم توجه به سیاست و مدیریت ارز، فشارهای سیاسی، قیمت گذاری اجباری، بی توجهی به بخش خصوصی و… به عنوان یکی از چالش های اصلی در بخش تولید است.

علی آبادی قطع برق صنعتی در زمان محدودیت های انتقال نیرو را خلاف قانون دانست و گفت: تولید صادرات محور، افزایش بهره وری و رقابت پذیری توسط شرکت های رتبه بندی، کاهش ارز و عدم خام فروشی، تعیین قیمت گذاری دستوری. سیستم، ایجاد ثبات در محیط کسب و کار، بررسی مکانیزم های مدیریت و بازرسی و تعهد به محیط زیست نیز یکی از رهنمودهای وزارت حفاظت از حریم خصوصی در تدوین پالیسی است.

ایجاد بازار 15 نفره برای صنایع دانش بنیان

در این زمینه روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به بسته حمایتی نهادهای سازمانی که شامل سرمایه گذاری، مالی، ایجاد بازار و … است، گفت: این بسته 15 بازار ایجاد می کند. میکند ارزشمند است و یکی از قراردادهای آن مربوط به ساخت کمپرسی داخلی (تجهیزات معدنی سنگین) است که با سرمایه گذاری 120 میلیارد تومانی با همکاری 14 شرکت منعقد شده است و در پیشرفت علم و فناوری نیاز به زیرساخت است. وی افزود: اولین زیرساخت این مقدار است که به نظر می رسد حدود 9 تا 10 هزار شرکت یادگیرنده میزان مناسبی برای ایجاد جریان است. دوم اینکه زیرساخت های ذکر شده در وضعیت خوبی قرار دارند.

سوم شامل قوانین و مقررات خوبی است که قانون جهش بهره وری تا حدودی آن را پوشش می دهد. کشاورز فیروزآبادی گفت: مهمترین رکن بازار است که باید به سمت دانش برویم. از این رو معاونت علمی و فناوری به دنبال ایجاد بازارهای دولتی، غیردولتی و بین المللی برای محصولات دانش بنیان است. با توجه به دولتی بودن ساختار اقتصاد کشور، در صورت عدم آمادگی وزارتخانه ها برای تامین بازار این بخش، این روند کند می شود. وی با بیان اینکه در صورت تضمین بازار، جریان های مختلف تامین مالی خود به خود جواب می دهد، گفت: هیچ بخشی از اقتصاد نیست که مانند حوزه فناوری سود چند صد درصدی داشته باشد. اما در پیشرفته ترین و فناورانه ترین صنعت دنیا شاهد ارزش اضافی چند صد درصدی هستیم.

افزایش 260 درصدی دانش بنیان در پنج ماهه سال جاری

وزیر اقتصاد و دارایی از افزایش 260 درصدی مجوزهای شرکت های دانش بنیان در 5 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: تشکیل شرکت های سهامی طرح در حوزه دانش در دستور کار این نشست بود. . . به گفته احسونی خاندوزی در اولین رویداد ملی صنعت دانش، پس از افتادن در دام رشد کم و سرمایه گذاری تقریبا صفر در دهه 90، سعی کردیم در دهه جدید از این دو تله فرار کنیم تا بتوانیم قابل قبول باشد. این اتفاق افتاد اما باید به یک عنصر جدید که کیفیت توسعه اقتصادی است توجه کنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع برای دولتی که می خواهد از اقتصاد نفتی و دولتی گذر کند بسیار مهم است، تصریح کرد: در واقع به سمت اقتصاد مولد دانش بنیان که ذینفعان رشد اقتصادی کسانی هستند که منتفع شوند. مهمتر از منافع اقتصادی است. این تحول بدون مشارکت شرکت‌های بزرگ و دانش‌آموز صورت نخواهد گرفت. بنابراین برای این تغییر که به سرعت و به راحتی محقق نمی شود، باید برنامه ریزی مستمر کیفیت توسعه اقتصادی داشته باشیم.

وی معتقد بود که یکی از مهمترین دستور کارها در سالهای 1400 تا 1410 از فضای گلخانه ای اکوسیستم دانش به حوزه تولید صنعتی و توسعه اقتصادی هدایت شده است. مزارع این بار بازده بیشتری خواهند داشت. بنابراین رویدادی مربوط به صندوق های فناوری است که افزایش سرمایه آن طبق تبصره 18 بودجه امسال 300 میلیارد تومان است و البته آمادگی داریم رقم بالاتری را در نظر بگیریم، اما در بخش سهام خصوصی محدودیت وجود داشت. . . وی افزود: علاوه بر موضوع پول، دو عنصر زمان و وثیقه برای شرکت های حوزه مالی که حوزه عرضه را در سامانه ستاره توسعه دادند، حائز اهمیت بود. ما سعی کردیم اساسنامه سازمان های ضمانت نامه موضوع ماده 9 قانون حداکثر را مشخص کنیم.

همچنین از دیگر اقدامات ابلاغی دستورالعمل ارزیابی شرکت های دانش بنیان و تاسیس شرکت های سهامی در حوزه دانش بود. وزیر اقتصاد و دارایی در سال گذشته به افزایش 160 درصدی تسهیلات شرکت های دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: در 5 ماهه امسال این تسهیلات 260 درصد افزایش داشته است. به گفته وی، موضوع سیاست پولی و مالی نیز مهم است و باید بدانیم بدون در نظر گرفتن هدف تورمی با هدف توسعه اقتصادی، راه دیگری در اقتصاد ایران نداریم. امروزه با نظم و انضباط خوبی که در حوزه پولی و مالی به وجود آمده است، باید جاده های سبز را به ویژه برای بخش های رانندگی (شرکت های واجد شرایط) باز کنیم. ما باید مسیر تامین مالی سبز را برای شرکت هایی که سبز می شوند باز کنیم و اگر این کار را نکنیم به اهداف خود نخواهیم رسید.

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما