صادرات به کمترین میزان در 3 سال گذشته رسید

پیام مهم آمار تجارت خارجی برای اقتصاد ایران

آفتاب نیوز :

آمار صادرات و واردات کشور محرمانه است و دولت برای مدت طولانی آمار گمرکی را منتشر نمی کند. با این حال روز گذشته رئیس گمرک وضعیت صادرات و واردات کشور در شش ماهه اول سال 1402 را منتشر کرد. این گزارش که چندان امیدوارکننده نیست، نشان می دهد که کسری تجاری ایران به مرز 4 میلیارد دلار رسیده است.

این گزارش حاکی از آن است که «ارزش وزنی» صادرات ایران در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش یافته است، اما ارزش دلاری صادرات ایران به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده است. . .

تراز تجاری ایران دوباره منفی شد

یعنی این آمار نشان می دهد که حجم تجارت خارجی کشور به شدت کاهش یافته و بر «کسری تجاری» کشور تأثیر گذاشته است. کسری تجاری کالاهای غیرنفتی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه اول سال گذشته 4 میلیارد دلار افزایش یافته است.

کسری تجاری نشان می دهد که وزن واردات بیشتر از صادرات است و ارز بیشتری برای تامین کالا مصرف می شود. برعکس، زمانی که کسری تجاری مثبت است. نشان دهنده ورود ارز به کشور و رشد بخش واقعی اقتصاد است. این موضوع حکایت از نکته دیگری نیز دارد و آن اینکه طی شش ماهه نخست امسال میزان ارزی که از طریق واردات از کشور خارج شده بیشتر از ارزی بوده که از طریق صادرات وارد کشور شده است.

البته این گزارش نشان می دهد که حجم واردات نسبت به سال قبل کاهش یافته است. چرا که آمار اعلام شده از ارزش دلاری واردات کشور در نیمه نخست امسال نشان می دهد که این شاخص از 44 میلیارد و 390 میلیون دلار در نیمه اول سال به 30 میلیارد و 443 میلیون دلار در 6 ماهه امسال رسیده است. سالها پیش. یعنی در این مدت ارزش دلار وارداتی کشور بیش از 31 درصد کاهش یافت و به کمترین میزان در 5 سال گذشته رسید.

واردات سریعتر از صادرات افزایش یافت

بر اساس این یافته ها تراز تجاری کشور در نیمه نخست سال جاری به منفی 6.3 میلیارد دلار رسیده که نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته 4 میلیارد دلار بدتر شده است. به عبارت دیگر، در 6 ماهه نخست سال جاری، ارزش واردات این کشور حدود 6 میلیارد دلار بیشتر از ارزش صادرات بوده و این بالاترین کسری تجاری ایران در شش ماهه پایانی سه ماهه اخیر بوده است. سال ها.

اگر روند تراز تجاری کشور در نیمه اول سال را 14 سال در نظر بگیریم، بهترین وضعیت تراز تجاری کشور در سال 92 بوده است. صادرات کشور در سال جاری 11.7 میلیارد دلار از واردات پیشی گرفت. از سوی دیگر وضعیت نامطلوب تراز تجاری با منفی 33.4 میلیارد دلار مربوط به سال 1387 بوده است.

چه کالاهایی بیشترین واردات را داشتند؟ اگر تلفن همراه را در نظر بگیرید که همیشه یکی از پرطرفدارترین کالاهای وارداتی است. بگذریم، حجم زیادی از واردات ایران به صورت تخصصی در محصولات غذایی و وارداتی است که در نهایت برای محصولات غذایی استفاده می شود. در واقع این کالاها در دسته کالاهای اساسی قرار می گیرند.

رئیس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش کالاهای وارداتی در بین 10 قلم کالای اصلی به ترتیب روغن خام سویا، جو و تلفن همراه بوده است.

چه کالاهایی بیشتر صادر شد؟ بخش بزرگی از صادرات ایران را محصولات نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل می‌دهند که در رده «کالاهای غیرنفتی» قرار می‌گیرند و مشخص نیست چه زمانی این روند تغییر خواهد کرد.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما