مهاجرت اجباری، پروژه تل آویو برای کنترل غزه در روز جدید

فرشاد گلزاری

هفتمین روز از درگیری نظامی مقاومت فلسطین و اسرائیل روز گذشته در حالی سپری شد که حملات هوایی و توپخانه ای ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه ادامه داشت که طی آن تعداد زیادی فلسطینی کشته و زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین در تازه ترین آمار خود اعلام کرد تعداد کودکان فلسطینی که از آغاز حملات هوایی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی به غزه کشته شده اند به 500 نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، در حملات اسرائیل به غزه 1537 فلسطینی کشته و 6612 نفر زخمی شدند. این حملات علیه فلسطینیان در غزه در حالی ادامه دارد که بر اساس فراخوان های صادر شده در کشورهای عربی و اسلامی، شهرهای مختلف شاهد تجمع و راهپیمایی در حمایت از مردم غزه است. به همین مناسبت راهپیمایی های بزرگی در عراق، اردن، لبنان، یمن و حتی پاکستان برای حمایت از مردم غزه و محکومیت حملات اسرائیل برگزار می شود. در همین راستا بعدازظهر دیروز (جمعه) ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن ژنرال لئون بار و سرگرد آحرون آرتور مارکوویچی در درگیری در شهرک های نوار غزه در چارچوب عملیات طوفان الاقصی خبر داد. گردان های القسام همچنین اعلام کردند که در بمباران شمال غزه 13 اسیر از جمله اسرای خارجی توسط نظامیان اسرائیلی کشته شدند. همچنین گردان های قسام شاخه نظامی حماس روز گذشته اعلام کرد که در پاسخ به دستور تل آویو مبنی بر تخلیه غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان، حمله گسترده ای را با 150 موشک به عسقلان اشغالی انجام دادیم. همچنین گردان های قسام اعلام کردند که 3 فروند موشک متبر به سمت یک پهپاد اسرائیلی در آسمان خان یونس شلیک کردند. از سوی دیگر فرماندهی جبهه داخلی در سرزمین های اشغالی از به صدا درآمدن زنگ خطر در عسقلان خبر داد و در همین زمینه خبرنگار الجزیره تاکید کرد که موشک های مقاومت مستقیما به یکی از سازه های عسقلان اصابت کرده است. در خصوص مسائل میدانی و اطلاعاتی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که با دور شدن از روزهای اول جنگ بین دو طرف اسناد و رویدادهای مهمتری در عرصه سیاسی و امنیتی آشکار می شود که نشان از چندوجهی بودن این درگیری دارد. . . برای مثال، سه مقام اسرائیلی ناشناس به Axios گفتند که جامعه اطلاعاتی اسرائیل در شب قبل از حمله حماس نشانه‌هایی از فعالیت غیرقانونی را در غزه دیدند، اما رهبران ارشد نظامی و شین بت (امنیت داخلی اسرائیل) تصمیم گرفتند ارتش را عقب نشینی کنند. در مرزهای این منطقه و جالب است که افرادی مانند هرزی حلاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، رونن بار، مدیر شین بت و آهرون هالیوا، رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، هم مستقیم و هم از این تحرکات حماس مطلع بودند! از سوی دیگر، جمعه گذشته (جمعه) روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت از زخمی شدن یک دیپلمات اسرائیلی در پکن، پایتخت چین خبر داد، اما هیچ خبر رسمی از انگیزه و عاملان این حمله منتشر نشده است. هنوز منتشر نشده است

یونیسف اعلام کرده است که یک میلیون نفر در نوار غزه تحت حملات شدید اسرائیل هستند و جایی امن برای رفتن ندارند. فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین نیز گفت: اکثریت ساکنان فلسطینی در غزه نه به شکلی متفاوت از گذشته، بلکه با خشونت بیشتر در حال نابودی هستند.

تل آویو می خواهد از غزه عقب نشینی کند

بسیاری از حقوقدانان در رابطه با طرح اسکان مجدد فلسطینیان استدلال کرده اند که اسکان مجدد ساکنان غزه به عنوان «آوارگی اجباری» تعریف می شود و طبق قوانین بین المللی بشردوستانه، این موضوع می تواند به عنوان جنایت جنگی توسط اسرائیل بررسی شود.

صرف نظر از موارد ذکر شده و آماری که روزانه منتشر می شود، باید توجه داشت که اسرائیل در حال حاضر در دو مرحله به طور کامل فعال است. اول، موضوع حملات موشکی و توپخانه ای هدفمند وجود دارد. تل‌آویو زیرساخت‌های حیاتی غزه از جمله بیمارستان‌ها، شبکه توزیع برق و قطعاتی را که برای بقای هر انسان ضروری تشخیص داده می‌شود تخریب می‌کند تا اعتراضات غزه را به سمت حماس سوق دهد. در این میان یک نکته بسیار مهم وجود دارد که به نظر می رسد سناریوی واقعی اسرائیل باشد و آن چیزی نیست جز «کوچ اجباری» ساکنان غزه که به طور جدی در دستورالعمل های تل آویو و واشنگتن گنجانده شده است. روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از سفر به سرزمین های اشغالی، اعلام کرد که تاکنون 22 آمریکایی در درگیری بین حماس و اسرائیل کشته شده اند و ما در حال رایزنی برای ایجاد مجدد کریدورهای امن برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان هستیم. ما انجام می دهیم ما با اسرائیل و مصر هستیم. بلافاصله پس از آن، مصر پیشنهاد آتش بس 6 ساعته برای ارسال کمک های بشردوستانه به غزه را داد. این در حالی است که شامگاه پنجشنبه پایگاه خبری اکسیوس به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی از توافق اسرائیل و مصر برای ایجاد گذرگاهی برای خروج امن شهروندان آمریکایی و سایر خارجی ها از نوار غزه خبر داد. در همین راستا، ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن در پاسخ به درخواست اسرائیل از سازمان ملل برای انتقال یک میلیون و 100 هزار فلسطینی از شمال نوار غزه به جنوب در 24 ساعت تلاش برای انتقال فلسطینیان از غزه به مصر و کشتیرانی این بحران کشورهای همسایه را هشدار داده است. پیش از این رسانه های عبری اعلام کرده بودند که مصر از ایجاد گذرگاه برای عبور آوارگان فلسطینی از نوار غزه خودداری می کند، اما اکنون شاهد هستیم که این توافق به صورت علنی و تایید شده است. بسیاری از حقوقدانان در این زمینه گفته اند که آوارگی ساکنان غزه به عنوان «آوارگی اجباری» تعریف می شود و طبق قوانین بین المللی بشردوستانه، این موضوع می تواند به عنوان جنایت جنگی توسط اسرائیل بررسی شود. از سوی دیگر، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز اعلام کرده است که یک میلیون نفر در نوار غزه تحت حملات شدید اسرائیل هستند و هیچ جای امنی برای رفتن ندارند. فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین نیز گفت: اکثریت ساکنان فلسطینی در غزه نه به شکلی متفاوت از گذشته، بلکه با خشونت بیشتر در حال نابودی هستند. وی درباره تصمیم اسرائیل برای قطع آب، برق، غذا و دیگر امکانات اولیه غزه، گفت: گرسنگی دادن به مردم محاصره شده غزه و محروم کردن آنها از مایحتاج اولیه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. سازمان بهداشت جهانی همچنین گزارش داد که با افزایش تعداد مجروحان به دلیل کمبود شدید تجهیزات پزشکی، بحران در غزه بدتر می شود. این سازمان بین المللی در عین حال خواستار «توقف درگیری ها و حفاظت از موسسات و موسسات پزشکی در غزه» شد. اکنون به نظر می رسد که جامعه ملل با ایجاد یک کریدور امن سعی دارد غزه را به تل آویو بسپارد!

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما